Menu engineering cz.2 – Wygląd karty menu

W poprzedniej części mini cyklu „Menu engineering” przeanalizowaliśmy nasze menu pod kątem sprzedaży oraz ustaliliśmy które pozycje są do zmiany. Dzisiaj postaram się opisać zagadnienia związane z projektowaniem menu pod względem graficznym. Bo jak wiadomo, wygląd ma znaczenie :)

Zastanawialiście się kiedyś czy wygląd karty menu rzeczywiście ma aż taki wpływ na sprzedaż? Okazuje się że owszem ma, i to całkiem spory. Przy jednym z punktów dowiecie się np. jaki wpływ na sprzedaż ma umieszczenie zdjęc potraw w karcie menu. Rozwińmy więc swoją wiedzę na temat menu engineering ‚u.Przygotowałem kilka rad które zostały dostosowane do wyników badań nad tym jak ludzie postrzegają i czytają menu. Postanowiłem wypisać je w punktach, tak by w przyszłości łatwo móc dopisać kolejne rady.  

  1. Stosuj wyróżniki

Ludzie od zawsze zwracali uwagę na wszystko co się wyróżnia, więc dlaczego nie wykorzystać tego przy projektowaniu menu? Gwiazdy z menu (o których była mowa w poprzedniej części -> LINK) staraj się wyróżniać graficznie.

Dobre usytuowanie cen i wyrozniki
Dobre usytuowanie cen i wyróżniki

Może do tego służyć ramka w innym kolorze która wyraźnie oddzieli tą pozycje od reszty, jakiś specjalny znak graficzny albo np. trochę inne tło niż w reszcie karty. Ważne żeby był widoczny i zwracał na siebie uwagę. Pamiętaj tylko o tym że wyróżnik nie może zaburzać układu graficznego całego menu. Druga sprawa to nie stosowanie takiego wyróżnika zbyt często, przyjmuje się że najlepszym układem jest wyróżnienie jednej pozycji z każdej sekcji menu

  1. Stosowanie fotografii

Stosowanie zdjęć w menu ma swoją niezaprzeczalną zaletę, ludzie jedzą oczami i sprzedaż potraw ze zdjęciem wzrasta średnio o 30%. Ma to jednak swoja poważną wadę. Ludzie mają tendencję do “umniejszania” miejsca gdzie w menu są zdjęcia. Staje sią ono dla nich znacznie mniej ekskluzywne czy wykwintne więc jeżeli prowadzisz lokal klasy premium czy też bardziej ambitne bistro to raczej unikaj wstawiania zdjęć do menu.

  1. Fizyczna wielkość menu

Najlepszym układem kart w menu pod względem czytelności oraz możliwości wyróżniania i manipulacji menu jest układ dwukartowy. Menu jednokartkowe często ma zbyt mało miejsca żeby pomieścić wszystkie pozycje nie mówiąc już o stosowaniu wyróżników i grafik. Menu wieksze niż dwukartkowe z kolei kojarza sie ludziom z “książkami jak u chińczyka”, a co za tym idzie zaczynają mieć wątpliwości co do świeżości produktów. Drugim minusem kilkustronicowych menu jest zbyt duża ilość informacji które trafiają do gości. Powoduje to że goście nie potrafią skupić swojej uwagi na wszystkich pozycjach tylko czytają wszystko pobieżnie.  

  1. Usytuowanie cen
Złe usytuowanie cen
Złe usytuowanie cen

Nigdy nie umieszczaj cen w jednej kolumnie, pisz ceny kawałek dalej niż kończy się opis lub nazwa dania. Umieszczanie cen w kolumnie powoduje automatyczne zwrócenie uwagi gościa na cenie dania a nie na opisie.

5. Pozycjonowanie dań w menu

Umieszczenie dan w konkretnej kolejności ma ogromny wpływ na ich sprzedaż. Umieszczając przykładowo 6 pozycji w sekcji przystawek, najwięcej uwagi przyciągają pozycje nr 1 i 2 oraz 6. Pozycja numer 5 czyli przedostatnia jest statystycznie najczęściej ignorowana. Pamiętaj o tym wypisując swoje gwiazdy oraz znaki zapytania w menu.

  1. Ilość pozycji w menu

Nie od dziś wiadomo że krótkie menu to dobre menu. Statystycznie jedna sekcja w menu powinna mieć maksymalnie 7 pozycji a najlepiej 5. Więcej niż 7 pozycji w sekcji powoduje natłok informacji dla gościa który zaczyna się w tym gubić i najczęściej wybiera pozycje ktora zna i jest popularna. Poza tym, krótkie menu daje większe możliwości w manipulowaniu układem graficznym.

  1. Wzrok gościa

Gość, czytając menu przemieszcza wzrok w określony i sposób. Naukowcom udało się wyróżnić strefy na karcie menu które mocniej i słabiej przyciągają uwagę. Wykorzystaj to przy projektowaniu grafiki.

W przypadku ukladu jednokartkowego gość poświęca najwięcej uwagi na górę strony. Mniejszą uwagę przyciąga dolna część strony. Jeżeli menu rozciąga się na obie strony karty to staraj się by wszystkie przystawki były umieszczone na pierwszej stronie natomiast dania główne i desery na drugiej.

W przypadku układu dwukartkowego największą uwagę przyciąga górna część prawej karty, najmniejszą – dolna część karty lewej.

Wykorzystaj to do umiejscowienia najbardziej dochodowych pozycji z menu, pamiętaj tylko żeby nie umieszczać w tych miejscach dan najdroższych. Może to spowodować efekt pierwszego wrażenia jako lokalu drogiego.

  1. Menu engineering poza kartą menu

Wszystkie te rady odnoszą się bezpośrednio do układu graficznego menu ale pamiętaj też o jednym, ważnym aspekcie sprzedaży. Obsłudze. Przeszkól swój personel i jasno zakomunikuj które pozycje w menu powinni sprzedawać możliwie najmocniej. To oni mają bezpośredni kontakt z gośćmi i potrafią zdziałać znacznie więcej niż nawet najlepiej zaprojektowane menu.

About the author

Michał Dytko

Jestem kucharzem z kilkunastoletnim doświadczeniem w gastronomii. Przeszedłem wszystkie szczeble kariery, począwszy od praktykanta w szkołe średniej a skończywszy na szefie kuchni. Przez ten czas zdobyłem szerokie doświadczenie nie tylko jeżeli chodzi o gotowanie ale również z zakresu zarządzania zespołem, gospodarki magazynowej czy kontrolowania budżetu kuchni i food cost’u. Postanowiłem stworzyć swoja stronę internetową nie tylko by pokazać swoja pracę ale również by dzielić się swoim doświadczeniem.

View all posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *